mapa
poende

Malý okruh mikroregionem Černé lesy [ Cyklotrasa ]

Trasu připravilo sdružení obcí Mikroregion Černé lesy ve spolupráci s Regionální rozvojovou agenturou Vysočina. Navazuje na stávající síť cyklotras s přihlédnutím k PROGRAMu 2000 Lesů ČR a.s. Délka okruhu je 43,3 km, povrch od kvalitních asfaltových silnic až po polní a lesní komunikace, takže vhodné je kolo trekingové, popř. horské, silniční nedoporučujeme.

Ideálním místem pro start jsou Okříšky, neboť je zde nádraží, kam se cykloturisté pohodlně dostanou vlakem a potom nasednou na kola. Po vyjetí z nádraží vede trasa doleva směrem na Přibyslavice po kvalitní silnici III. třídy. Následuje kilometrový prudký sjezd a vjíždí se do Přibyslavic, starobylé obce, která byla do 13. století zeměpanským centrem (první zmínka v roce 1224). Za zhlédnutí stojí kostel Panny Marie s románským jádrem ze 13. století, barokně rozšířený v 18. století. Dále trasa pokračuje po užší silnici s horším povrchem do Čichova, kde se před železničním podjezdem odbočí doleva. Po průjezdu částí obce končí asfaltka a vjíždí se do lesa. Hliněná lesní cesta mírně stoupá pod kopec Jalovec, kde se nachází rekreační středisko a pastvina s ohroženými druhy rostlin. Trasa míjí spodní stanici lyžařského vleku, koupaliště a pokračuje k hájence Vápenice, kde odbočuje kolem rybníčku doprava a vede do mírného kopečka lesem. Charakter cesty se mění na kamenitý a trať je značně rozbitá.

Po vyjetí na asfaltovou lesní komunikaci odbočíme do lesa ke zbytkům hrádku Střeliště, který ve 13. století střežil přístup k Přibyslavicím. Z opevnění mnoho nezbylo, již v 16. století je uváděn jako pustý, ideální místo o odpočinku a občerstvení. Vrátíme se na asfaltku a pokračujeme doprava - po několika stech metrech dojedeme k silnici třetí třídy. Dáme se opět doprava a trasa nás dovede do Radonína. Po průjezdu a prudším stoupání se nad obcí sjíždí na asfaltovou lesní komunikaci. U malého rybníčku odbočíme doleva a pokračujeme do mírného kopce lesem až k hájence Černé lesy. Povrch komunikace je celkem kvalitní. Na rozcestí se dáme doleva a po kamenité polňačce sjíždíme do Brtnice. Cesta je v dosti špatném stavu, je nutno věnovat pozornost řízení. Pro pěkný pohled na městečko pod sebou je lepší zastavit.

Trasa vede na náměstí v Brtnici, kde se nachází Hofmannův dům s muzeem tohoto brtnického rodáka, vídeňského architekta. Dále je zde několik restaurací k občerstvení. První zmínka o Brtnici je z roku 1234, nachází se zde renesanční zámek s rozsáhlým opevněním a zahradou, bohužel vzhledem ke špatnému stavu nepřístupný. Dále je ve městě několik morových sloupů, dva barokní mosty se sochami, barokní kostel, bývalý klášter, dnes dům s pečovatelskou službou a řada barokních i renesančních domů. Z náměstí vede trasa přes most kolem kostela do kopce, u kláštera se odbočí vpravo a pokračuje nad zámkem. Následuje odbočka vlevo kolem rybářských sádek. Kvalita asfaltového povrchu se zhoršuje hlavně po odbočce vlevo na Jestřebí. Vystoupáme na Brtnický vrch (646 m n.m.), odkud je krásný rozhled po okolí. Při následném prudkém sjezdu je třeba věnovat zvýšenou pozornost výmolům ve vozovce. V Jestřebí odbočíme doprava na silnici III. třídy a pokračujeme do kopce na rozcestí a dále směrem na Třešť.

Po několika stech metrech odbočuje trasa doleva na kvalitní lesní komunikaci, která nás dovede lesy plnými hub k zámečku Aleje, bohužel na soukromý pozemek není přístup. Cesta pokračuje dál, postupně se zhoršuje kvalita a po vyjetí z lesa se mění na kamenitou polňačku. Sjíždí k samotě Karlín, kde je možno odbočit doleva a podívat se k rekreačnímu rybníku Zlatomlýn. Dále se jede po polní cestě až do Opatova, kde jsou dva kostely - katolický a pravoslavný. Po projetí Opatova vede cesta po silnici III. třídy na Heraltice, nejprve do kopce a potom dlouhým prudkým sjezdem. Povrch není příliš kvalitní a ve sjezdu je řada prudkých zatáček, takže je třeba věnovat se řízení. Pod kopcem je hájenka a rekonstruovaný objekt Vodárenské akciové společnosti - stojí za zhlédnutí včetně přilehlého pozemku. Již po rovině se dostáváme do Heraltic, kde je pěkný kostel a sochy sv. Jana a sv. Floriána, patrona hasičů. Závěrečný sjezd po kvalitní asfaltce kolem koupaliště přivádí trasu zpět do Okříšek. O těch je první zmínka z roku 1371, je zde gotický kostel barokně upravený a renesanční zámek. Ten je bohužel ve špatném stavu a začíná probíhat rekonstrukce celého areálu. V obci je několik restaurací pro občerstvení.