Lysá hora 1323 m n. m. - královna Moravskoslezských Beskyd
Čtvrtek 18. dubna 2024
Historie železniční trati Kozmice [ Historie (archivní dokument) ]
V 2. pol. 19. stol. začaly Evropu stále častěji protínat stříbrné nitky želeničních tratí. V r. 1847 byla v naší oblasti uvedena do provozu trať Přerov - Bohumín, a tím došlo k napojení na pruskou železniční síť.
O tento nový a převratný vynález projevovala velký zájem mnohá města a vesnice. Také centrum Rakouského Slezska, Opava, se 17 let pokoušela výstavbu železnice prosadit. Dočkala se 17. 12. 1855, kdy byla předána do provozu trať Ostrava, Svinov - Opava. Šlo o trať pohraniční. Město se ale pokoušelo prosadit výstavbu dalších tratí s napojením na pruské železnice. Tato snaha byla úspěšně dovršena dne 20. 10. 1895, kdy úřady slavnostně předaly do provozu trať Ratiboř - Kravaře ve Slezsku - Opava, státní nádraží (dnes Opava - západ). Zprovozněním této trati se železnice přiblížila naší obci.
V pol . r. 1911 se začalo s výstavbou tratě Kravaře ve Slezsku - Hlučín s pokračováním přes Petřkovice do Annaberku (dnešní Chalupki). Tím by celé Hlučínsko dosáhlo přímého spojení s tehdejším hlavním městem Berlínem. Stavby tratí v této době byly velmi zajímavé a podílely se na nich ženy. 28. 10. 1913 byl slavnostně zahájen provoz na trati Kravaře ve Sl. - Hlučín a pokračovalo se dále do Petřkovic. První světová válka a politické změny po ní však na léta zastavily veškeré práce. Po připojení Hlučínska k Československu se pokračovalo s výstavbou tratě do Petřkovic a 15. 6. 1920 byl tento úsek uveden do provozu.
Vznikem Československa se také změnily podmínky na Hlučínsku. Lidé, kteří jezdili za prací do Pruska, začínali hledat práci doma. Většina našla uplatnění v Ostravě. Tím nabyla naše trať na významu. Nebyly zvláštností osobní vlaky o osmi až deseti vozech, přivážející pracující do dolů a hutí v Ostravě. V roce 1934 začaly na naší trati jezdit prototypy motorových vozů.
V souvislosti s výstavbou opevnění na Hlučínsku došlo v letech 1937 - 1938 k prudkému nárůstu nákladní dopravy. A opět je tu válka, tentokrát 2. světová, a znovu změny politické, změny povahy tratí. Německá armáda přebudovala trať Opava - Kravaře - Ratiboř na trať hlavní a jezdily po ní i rychlíky. Ustupující jednotky koncem války bohužel ničily i tratě a mosty. Došlo i na most nad tratí u naší vesnice a tím i k přerušení tratě. Provoz na ní byl obnoven 23. 11. 1945, ale už jen do stanice Petřkovice nádraží.Na jaře roku 1950 odkoupil Dopravní podnik Ostrava trať z Hlučína do Petřkovic a zavedl na ní tramvajovou dopravu. 1. prosince 1982 byl na této trati zastaven provoz a trať byla postupně snesena.
O tento nový a převratný vynález projevovala velký zájem mnohá města a vesnice. Také centrum Rakouského Slezska, Opava, se 17 let pokoušela výstavbu železnice prosadit. Dočkala se 17. 12. 1855, kdy byla předána do provozu trať Ostrava, Svinov - Opava. Šlo o trať pohraniční. Město se ale pokoušelo prosadit výstavbu dalších tratí s napojením na pruské železnice. Tato snaha byla úspěšně dovršena dne 20. 10. 1895, kdy úřady slavnostně předaly do provozu trať Ratiboř - Kravaře ve Slezsku - Opava, státní nádraží (dnes Opava - západ). Zprovozněním této trati se železnice přiblížila naší obci.
V pol . r. 1911 se začalo s výstavbou tratě Kravaře ve Slezsku - Hlučín s pokračováním přes Petřkovice do Annaberku (dnešní Chalupki). Tím by celé Hlučínsko dosáhlo přímého spojení s tehdejším hlavním městem Berlínem. Stavby tratí v této době byly velmi zajímavé a podílely se na nich ženy. 28. 10. 1913 byl slavnostně zahájen provoz na trati Kravaře ve Sl. - Hlučín a pokračovalo se dále do Petřkovic. První světová válka a politické změny po ní však na léta zastavily veškeré práce. Po připojení Hlučínska k Československu se pokračovalo s výstavbou tratě do Petřkovic a 15. 6. 1920 byl tento úsek uveden do provozu.
Vznikem Československa se také změnily podmínky na Hlučínsku. Lidé, kteří jezdili za prací do Pruska, začínali hledat práci doma. Většina našla uplatnění v Ostravě. Tím nabyla naše trať na významu. Nebyly zvláštností osobní vlaky o osmi až deseti vozech, přivážející pracující do dolů a hutí v Ostravě. V roce 1934 začaly na naší trati jezdit prototypy motorových vozů.
V souvislosti s výstavbou opevnění na Hlučínsku došlo v letech 1937 - 1938 k prudkému nárůstu nákladní dopravy. A opět je tu válka, tentokrát 2. světová, a znovu změny politické, změny povahy tratí. Německá armáda přebudovala trať Opava - Kravaře - Ratiboř na trať hlavní a jezdily po ní i rychlíky. Ustupující jednotky koncem války bohužel ničily i tratě a mosty. Došlo i na most nad tratí u naší vesnice a tím i k přerušení tratě. Provoz na ní byl obnoven 23. 11. 1945, ale už jen do stanice Petřkovice nádraží.Na jaře roku 1950 odkoupil Dopravní podnik Ostrava trať z Hlučína do Petřkovic a zavedl na ní tramvajovou dopravu. 1. prosince 1982 byl na této trati zastaven provoz a trať byla postupně snesena.
UMÍSTĚNÍ
- Území obce: Kozmice
- Správní obvod 2: Hlučín
- Správní obvod 3: Hlučín
- Území NUTS 4: Okres Opava
- Území NUTS 3: Moravskoslezský kraj
- Území NUTS 2: Moravsko-Slezsko
- Turistická oblast: 41 Opavské Slezsko
- Turistický region: Severní Morava a Slezsko
DALŠÍ INFORMACE: http://www.kozmice.cz
Typ záznamu: Historie (archivní dokument)
AKTUALIZACE: David Mužík (Infomorava.cz) org. 56, 02.04.2003 v 12:36 hodin
Webkamery
Odkazy
- Rekreační centrum Sepetná
- Turistická oblast Beskydy-Valašsko
- www.Beskydy.cz
- VBeskydech.cz
- Český hydrometeorologický ústav
- Vše o Beskydech
- Bezručova chata
- Horní Bečva
- KČT Lysá hora Ostravice
- Krásy Beskyd
- Valašská krajina
- Fotíme Beskydy
- Fotograf Jan Kimla
- Fotograf Jan Kimla
- Fotograf Jan Smekal
- Fotograf Jirka Janovský
- Fotograf Marcel Fujcik
- Fotograf Martin Glatzner
- Fotograf Michal Šofer
- Fotograf Pavel Špurek
- Fotograf Petr Adámek
- Fotograf Radovan Křenek
- Virtuální panoramata
- Ohlá klika
- Rodinný penzion Beskýdek
- Meteorologická st. Maruška
- Cnedlik - one eye world
- Dřevjanka U Zbuja
- BESKYDHOST
- Ubytovna Ostravice
- Chalupa Myslivna Zlatník
- Podlysaci.cz
- ČSOP Salamandr
- Hvězdárna Beskydy
- Milujeme hory