mapa
poende

Historie železniční trati Kozmice [ Historie (archivní dokument) ]

V 2. pol. 19. stol. začaly Evropu stále častěji protínat stříbrné nitky želeničních tratí. V r. 1847 byla v naší oblasti uvedena do provozu trať Přerov - Bohumín, a tím došlo k napojení na pruskou železniční síť.

O tento nový a převratný vynález projevovala velký zájem mnohá města a vesnice. Také centrum Rakouského Slezska, Opava, se 17 let pokoušela výstavbu železnice prosadit. Dočkala se 17. 12. 1855, kdy byla předána do provozu trať Ostrava, Svinov - Opava. Šlo o trať pohraniční. Město se ale pokoušelo prosadit výstavbu dalších tratí s napojením na pruské železnice. Tato snaha byla úspěšně dovršena dne 20. 10. 1895, kdy úřady slavnostně předaly do provozu trať Ratiboř - Kravaře ve Slezsku - Opava, státní nádraží (dnes Opava - západ). Zprovozněním této trati se železnice přiblížila naší obci.

V pol . r. 1911 se začalo s výstavbou tratě Kravaře ve Slezsku - Hlučín s pokračováním přes Petřkovice do Annaberku (dnešní Chalupki). Tím by celé Hlučínsko dosáhlo přímého spojení s tehdejším hlavním městem Berlínem. Stavby tratí v této době byly velmi zajímavé a podílely se na nich ženy. 28. 10. 1913 byl slavnostně zahájen provoz na trati Kravaře ve Sl. - Hlučín a pokračovalo se dále do Petřkovic. První světová válka a politické změny po ní však na léta zastavily veškeré práce. Po připojení Hlučínska k Československu se pokračovalo s výstavbou tratě do Petřkovic a 15. 6. 1920 byl tento úsek uveden do provozu.

Vznikem Československa se také změnily podmínky na Hlučínsku. Lidé, kteří jezdili za prací do Pruska, začínali hledat práci doma. Většina našla uplatnění v Ostravě. Tím nabyla naše trať na významu. Nebyly zvláštností osobní vlaky o osmi až deseti vozech, přivážející pracující do dolů a hutí v Ostravě. V roce 1934 začaly na naší trati jezdit prototypy motorových vozů.

V souvislosti s výstavbou opevnění na Hlučínsku došlo v letech 1937 - 1938 k prudkému nárůstu nákladní dopravy. A opět je tu válka, tentokrát 2. světová, a znovu změny politické, změny povahy tratí. Německá armáda přebudovala trať Opava - Kravaře - Ratiboř na trať hlavní a jezdily po ní i rychlíky. Ustupující jednotky koncem války bohužel ničily i tratě a mosty. Došlo i na most nad tratí u naší vesnice a tím i k přerušení tratě. Provoz na ní byl obnoven 23. 11. 1945, ale už jen do stanice Petřkovice nádraží.Na jaře roku 1950 odkoupil Dopravní podnik Ostrava trať z Hlučína do Petřkovic a zavedl na ní tramvajovou dopravu. 1. prosince 1982 byl na této trati zastaven provoz a trať byla postupně snesena.

UMÍSTĚNÍ

DALŠÍ INFORMACE: http://www.kozmice.cz

AKTUALIZACE: David Mužík (Infomorava.cz) org. 56, 02.04.2003 v 12:36 hodin