Lysá hora 1323 m n. m. - královna Moravskoslezských Beskyd
Pátek 4. července 2025
VOSKA Václav [ Osobnost ]
VOSKA Václav (* 21. 10. 1918 Praha, + 20. 8. 1982 Valašské Meziříčí) - český herec
Václav Voska nedokončil studia práv a v roce 1939 se stal členem Divadla na Vinohradech. V roce 1945 odešel do činohry Národního divadla a od roku 1950 až do své smrti hrál v Městských divadlech pražských. Zprvu byl obsazován pro svůj přitažlivý zjev do rolí milovníků (Kristián, Rostand: Cyrano z Bergeracu), brzy se ukázalo, že jako herec intelektuálního ražení je předurčen pro role charakterní. Na klasickém repertoáru si v 50. letech vypěstoval vysokou hlasovou kulturu, jež se stala základem jeho další tvorby. Zatímco prostředky mimiky a gestiky využíval střídmě, charakteristiku postavy budoval především svým melodickým a bohatě odstíněným hlasem, schopným sdělit nejjemnější citová, rozumová hnutí i mnohé nevyslovené v dokonale předem promyšleném dialogu. Velký prostor pro hlasovou charakterizaci postavy našel v klasickém i moderním konverzačním žánru, ve fraškách (Advokát, Hirson: Jsem špatná, špatná ženská) a detektivkách, společenských (Lord Goring, Wilde: Ideální manžel) či satirických komediích (MoliŹrův Tartuffe nebo ve filosofických hrách (Möbius, Dürrenmatt: Fyzikové, Alcest, MoliŹre: Misantrop). Při interpretaci čechovovských postav volil nezvykle groteskní pojetí (Serebrjakov, Strýček Váňa). Jedním z vrcholů jeho mistrovství se stal tragický Richard II. ze stejnojmenné Shakespearovy historické hry, cynický Edgar z Dürrenmattovy úpravy Strindbergova Tance smrti, a zejména Dürrenmattův Romulus Veliký. Vytvářel psychologickým dokreslením překvapivě životné typy právě v tzv. západních bulvárních hrách se současnými náměty, jejichž autoři se dotkli jen povrchu anebo přímo zneužívali divákova sentimentu, v nichž oživoval typ pragmaticky sobeckého člověka moderní společnosti druhé poloviny 20. století (Magis, Marceau: Vajíčko). Tehdejší představení Městských divadel, kde vedle V. Vosky účinkoval Felix Le Breux a další vyzrálí herci, patřila ke skutečným divadelním zážitkům.
Zatímco film ani televize mu skutečně velkou příležitost nikdy neposkytly, byl Voska uznávaným rozhlasovým hercem. Interpretoval mnohé básnické i prozaické texty zejména v pražské básnické vinárně Viola a v televizi i rozhlase. Často četl komentáře k cestopisným a naučným filmům, ale byl i vtipným průvodcem televizního seriálu Sňatky z rozumu, natočeného podle Neffovy pentalogie. Významná byla jeho práce pro filmový dabing (mimo jiné přetlumočil Voskovce ve Dvanácti rozhněvaných mužích), který pomáhal povýšit na samostatnou uměleckou disciplínu.
Václav Voska nedokončil studia práv a v roce 1939 se stal členem Divadla na Vinohradech. V roce 1945 odešel do činohry Národního divadla a od roku 1950 až do své smrti hrál v Městských divadlech pražských. Zprvu byl obsazován pro svůj přitažlivý zjev do rolí milovníků (Kristián, Rostand: Cyrano z Bergeracu), brzy se ukázalo, že jako herec intelektuálního ražení je předurčen pro role charakterní. Na klasickém repertoáru si v 50. letech vypěstoval vysokou hlasovou kulturu, jež se stala základem jeho další tvorby. Zatímco prostředky mimiky a gestiky využíval střídmě, charakteristiku postavy budoval především svým melodickým a bohatě odstíněným hlasem, schopným sdělit nejjemnější citová, rozumová hnutí i mnohé nevyslovené v dokonale předem promyšleném dialogu. Velký prostor pro hlasovou charakterizaci postavy našel v klasickém i moderním konverzačním žánru, ve fraškách (Advokát, Hirson: Jsem špatná, špatná ženská) a detektivkách, společenských (Lord Goring, Wilde: Ideální manžel) či satirických komediích (MoliŹrův Tartuffe nebo ve filosofických hrách (Möbius, Dürrenmatt: Fyzikové, Alcest, MoliŹre: Misantrop). Při interpretaci čechovovských postav volil nezvykle groteskní pojetí (Serebrjakov, Strýček Váňa). Jedním z vrcholů jeho mistrovství se stal tragický Richard II. ze stejnojmenné Shakespearovy historické hry, cynický Edgar z Dürrenmattovy úpravy Strindbergova Tance smrti, a zejména Dürrenmattův Romulus Veliký. Vytvářel psychologickým dokreslením překvapivě životné typy právě v tzv. západních bulvárních hrách se současnými náměty, jejichž autoři se dotkli jen povrchu anebo přímo zneužívali divákova sentimentu, v nichž oživoval typ pragmaticky sobeckého člověka moderní společnosti druhé poloviny 20. století (Magis, Marceau: Vajíčko). Tehdejší představení Městských divadel, kde vedle V. Vosky účinkoval Felix Le Breux a další vyzrálí herci, patřila ke skutečným divadelním zážitkům.
Zatímco film ani televize mu skutečně velkou příležitost nikdy neposkytly, byl Voska uznávaným rozhlasovým hercem. Interpretoval mnohé básnické i prozaické texty zejména v pražské básnické vinárně Viola a v televizi i rozhlase. Často četl komentáře k cestopisným a naučným filmům, ale byl i vtipným průvodcem televizního seriálu Sňatky z rozumu, natočeného podle Neffovy pentalogie. Významná byla jeho práce pro filmový dabing (mimo jiné přetlumočil Voskovce ve Dvanácti rozhněvaných mužích), který pomáhal povýšit na samostatnou uměleckou disciplínu.
UMÍSTĚNÍ
DALŠÍ INFORMACE: http://www.libri.cz/databaze/kdo20/main.php
Typ záznamu: Osobnost
AKTUALIZACE: uživatel č. 685 org. 2, 09.11.2004 v 09:46 hodin
Webkamery
Odkazy
- Rekreační centrum Sepetná
- Turistická oblast Beskydy-Valašsko
- www.Beskydy.cz
- VBeskydech.cz
- Český hydrometeorologický ústav
- Vše o Beskydech
- Bezručova chata
- Horní Bečva
- KČT Lysá hora Ostravice
- Krásy Beskyd
- Valašská krajina
- Fotíme Beskydy
- Fotograf Jan Kimla
- Fotograf Jan Kimla
- Fotograf Jan Smekal
- Fotograf Jirka Janovský
- Fotograf Marcel Fujcik
- Fotograf Martin Glatzner
- Fotograf Michal Šofer
- Fotograf Pavel Špurek
- Fotograf Petr Adámek
- Fotograf Radovan Křenek
- Virtuální panoramata
- Ohlá klika
- Rodinný penzion Beskýdek
- Meteorologická st. Maruška
- Cnedlik - one eye world
- Dřevjanka U Zbuja
- BESKYDHOST
- Ubytovna Ostravice
- Chalupa Myslivna Zlatník
- Podlysaci.cz
- ČSOP Salamandr
- Hvězdárna Beskydy
- Milujeme hory