Lysá hora 1323 m n. m. - královna Moravskoslezských Beskyd
Středa 28. května 2025
Etnografický subregion Plzeňsko [ Etnografický subregion ]
Zeměpisné vymezení
Úrodná, bohatá oblast Plzeňska v užším smyslu slova (Plzeň s nejbližším okolím) zahrnuje v širším pojetí i další oblasti - Staňkovsko, Horšovotýnsko, Merklínsko, Plassko s Kralovicemi, Sulislavsko a Rokycansko.
Historicko-národopisné vymezení
V kraji na sever a severovýchod od Plzně se zřetelně projevují vlivy blízkých středočeských oblastí, nejvýrazněji Podbrdska. V západněji položených místech sílí vlivy německé.
Lidová architektura
V lidové architektuře je třeba zmínit krajovou variantu českého roubeného domu - chalupu s velkými kabřinci (malá šikmá stříška vybíhající nad lomenici). Na Klatovsku se dochovaly špýcharové domy , jaké známe z Chodska, ale i domy hrázděné , které sem pronikaly ze západnějších oblastí osídlených německým obyvatelstvem. Nejhonosněji působí zděné statky plzeňského typu .
Kroj
Kroj rázu střídmějšího ve výzdobě, bohatého ve tvaru. V minulosti byl považován za syntézu českého kroje, o čemž svědčí i využití těchto znaků v kostýmech pro operu Bedřicha Smetany Prodaná nevěsta.Tvarově zaujme především široká bílá holubice na ženských čepcích, jejíž křídla se od 30. let 19. století zvětšují až do šíře ramen, nebo bohatě vrstvené do půli lýtek dlouhé sukně vystlané 15 až 25 spodničkami. Oblíbené byly červené bavlněné fěrtochy - baboráky - s uzoučkými pestrými proužky. K oblečení patřily tradiční červené punčochy, nosívané i na Chodsku, a nízké černé střevíce. Muži měli kroj jednoduchý, v zásadě podobný jiným českým krojům. Nosívali modrý soukenný šat, žluté koženky, vysoké boty, na hlavu si kladli vydrovky z červeného sukna se zlatým střapcem, lemované černou vydrou, na vydrovku pak klobouk. Zvláštní pozornost zaslouží kroj plasský . Vymyká se stylu západočeských krojů především precizní velkoplošnou ornamentální výšivkou zástěr, plen a čepců "s ouškama", jejichž laloky krajkou úplně zacloňují profil ženy.
Lidový tanec a hudba
Na Plzeňsku našel uplatnění tanec západních a jižních Čech do kolečka . Jeho původní varianta byla pouhým přeskakováním z nohy na nohu, při čemž se tanečník otáčel, vrtěl kolem osy svého těla střídavě na obě strany. Vývoj směřoval k tanci párovému. Tančí se zde i polka. Hudební doprovod poměrně dlouho zajišťovali samotní dudáci. Od konce 18. století dosáhly veliké obliby jarmareční písně skládané lidovými písničkáři. Mezi prostým lidem, ale i ve vyšších kruzích, byl v období baroka a rokoka oblíbený nástroj spojující prvky houslí a kolovrátku niněra . Později se uplatnila malá selská muzika v tříčlenném obsazení dud, Es klarinetu a houslí. V současnosti muziky folklórních souborů užívají kromě velké dudácké hudby s kontrováním violy nebo houslí a kontrabasem také muziku štrajchovou , ve složení dvoje housle, dva klarinety, viola a kontrabas.
Literatura:
Národopisné regiony Čech a Moravy
Texty:
Zuzana Gregorovičová
Zbyněk Žůrek
Fotografie:
Petr Dvořáček
Karel Šmirous
Zbyněk Žůrek
Hudební ukázky:
poskytlo Vydavatelství Gnosis
Vydavatelství Písnička
Videoukázky:
František Synek
Zbyněk Žůrek
Vydáno ve spolupráci s občanským sdružením Folklorum, provozovatelem serveru www.FolklorWeb.cz
Úrodná, bohatá oblast Plzeňska v užším smyslu slova (Plzeň s nejbližším okolím) zahrnuje v širším pojetí i další oblasti - Staňkovsko, Horšovotýnsko, Merklínsko, Plassko s Kralovicemi, Sulislavsko a Rokycansko.
Historicko-národopisné vymezení
V kraji na sever a severovýchod od Plzně se zřetelně projevují vlivy blízkých středočeských oblastí, nejvýrazněji Podbrdska. V západněji položených místech sílí vlivy německé.
Lidová architektura
V lidové architektuře je třeba zmínit krajovou variantu českého roubeného domu - chalupu s velkými kabřinci (malá šikmá stříška vybíhající nad lomenici). Na Klatovsku se dochovaly špýcharové domy , jaké známe z Chodska, ale i domy hrázděné , které sem pronikaly ze západnějších oblastí osídlených německým obyvatelstvem. Nejhonosněji působí zděné statky plzeňského typu .
Kroj
Kroj rázu střídmějšího ve výzdobě, bohatého ve tvaru. V minulosti byl považován za syntézu českého kroje, o čemž svědčí i využití těchto znaků v kostýmech pro operu Bedřicha Smetany Prodaná nevěsta.Tvarově zaujme především široká bílá holubice na ženských čepcích, jejíž křídla se od 30. let 19. století zvětšují až do šíře ramen, nebo bohatě vrstvené do půli lýtek dlouhé sukně vystlané 15 až 25 spodničkami. Oblíbené byly červené bavlněné fěrtochy - baboráky - s uzoučkými pestrými proužky. K oblečení patřily tradiční červené punčochy, nosívané i na Chodsku, a nízké černé střevíce. Muži měli kroj jednoduchý, v zásadě podobný jiným českým krojům. Nosívali modrý soukenný šat, žluté koženky, vysoké boty, na hlavu si kladli vydrovky z červeného sukna se zlatým střapcem, lemované černou vydrou, na vydrovku pak klobouk. Zvláštní pozornost zaslouží kroj plasský . Vymyká se stylu západočeských krojů především precizní velkoplošnou ornamentální výšivkou zástěr, plen a čepců "s ouškama", jejichž laloky krajkou úplně zacloňují profil ženy.
Lidový tanec a hudba
Na Plzeňsku našel uplatnění tanec západních a jižních Čech do kolečka . Jeho původní varianta byla pouhým přeskakováním z nohy na nohu, při čemž se tanečník otáčel, vrtěl kolem osy svého těla střídavě na obě strany. Vývoj směřoval k tanci párovému. Tančí se zde i polka. Hudební doprovod poměrně dlouho zajišťovali samotní dudáci. Od konce 18. století dosáhly veliké obliby jarmareční písně skládané lidovými písničkáři. Mezi prostým lidem, ale i ve vyšších kruzích, byl v období baroka a rokoka oblíbený nástroj spojující prvky houslí a kolovrátku niněra . Později se uplatnila malá selská muzika v tříčlenném obsazení dud, Es klarinetu a houslí. V současnosti muziky folklórních souborů užívají kromě velké dudácké hudby s kontrováním violy nebo houslí a kontrabasem také muziku štrajchovou , ve složení dvoje housle, dva klarinety, viola a kontrabas.
Literatura:
Národopisné regiony Čech a Moravy
Texty:
Zuzana Gregorovičová
Zbyněk Žůrek
Fotografie:
Petr Dvořáček
Karel Šmirous
Zbyněk Žůrek
Hudební ukázky:
poskytlo Vydavatelství Gnosis
Vydavatelství Písnička
Videoukázky:
František Synek
Zbyněk Žůrek
Vydáno ve spolupráci s občanským sdružením Folklorum, provozovatelem serveru www.FolklorWeb.cz
SOUVISEJÍCÍ ODKAZY
- [ Etnografický region ] Etnografický region Západní Čechy
UMÍSTĚNÍ
- Území obce: Plzeň
- Správní obvod 2: Plzeň
- Správní obvod 3: Plzeň
- Území NUTS 4: Okres Plzeň-město
- Území NUTS 3: Plzeňský kraj
- Území NUTS 2: Jihozápad
- Turistická oblast: 08 Plzeňsko
- Turistický region: Plzeňsko
DALŠÍ INFORMACE: http://www.FolklorWeb.cz
Typ záznamu: Etnografický subregion
AKTUALIZACE: uživatel č. 372 org. 24, 24.02.2005 v 14:04 hodin
Webkamery
Odkazy
- Rekreační centrum Sepetná
- Turistická oblast Beskydy-Valašsko
- www.Beskydy.cz
- VBeskydech.cz
- Český hydrometeorologický ústav
- Vše o Beskydech
- Bezručova chata
- Horní Bečva
- KČT Lysá hora Ostravice
- Krásy Beskyd
- Valašská krajina
- Fotíme Beskydy
- Fotograf Jan Kimla
- Fotograf Jan Kimla
- Fotograf Jan Smekal
- Fotograf Jirka Janovský
- Fotograf Marcel Fujcik
- Fotograf Martin Glatzner
- Fotograf Michal Šofer
- Fotograf Pavel Špurek
- Fotograf Petr Adámek
- Fotograf Radovan Křenek
- Virtuální panoramata
- Ohlá klika
- Rodinný penzion Beskýdek
- Meteorologická st. Maruška
- Cnedlik - one eye world
- Dřevjanka U Zbuja
- BESKYDHOST
- Ubytovna Ostravice
- Chalupa Myslivna Zlatník
- Podlysaci.cz
- ČSOP Salamandr
- Hvězdárna Beskydy
- Milujeme hory