mapa

Report č. 2 z přípravy obnovy Bezručovy chaty na Lysé hoře

O přípravě obnovy Bezručovy chaty
Vážení přátelé,

uplynul měsíc od posledního reportu, kdy jsem informoval o prováděných přípravných pracích, které proběhly do konce října. Tenkrát se zdálo, že zima musí přijít každým dnem. Dnes je 26. listopadu, je teplo jako na konci léta a zima stálé v nedohlednu.

Teplé počasí nám velmi pomohlo, umožnilo nám totiž dokončit opravu původního vodovodu z Velkých Větrů na vrchol, na kterém jsme pracovali už přes prázdniny. Jak jsem se již dříve zmínil, staré ocelové výtlačné potrubí 400 m dlouhé, prasklo, pravděpodobně při třeskutých holomrazích a my jsme se rozhodli provést opravu bezvýkopovou metodou, to znamená, do starého potrubí o průměru 40mm vtáhnout nové, polyethylenové, vysokotlaké potrubí o průměru 25mm. Speciální laminátovou pružinu jsme natlačili do prvního dvouset metrového úseku, zatáhli jsme dovnitř rybářský vlasec a pomocí tohoto silonového vlákna, zpětně jsme protáhli do stávajícího potrubí ocelové lanko. Totéž jsme pak provedli v druhém úseku a poté jsme ocel. lankem o průměru 4mm vtáhli do starého potrubí, za pomoci elektr. vrátku a nákladního auta, nové, vodovodní polyet. potrubí. To všechno se dělo v krkolomném terénu, v prudkém svahu, kde je doslova prales, leží zde vyvrácené kmeny stromů a je zde hustý lesní porost. Obdivuji naše předky, kteří kdysi v tomto skalním terénu vykopali rýhu pro pokládku potrubí. Opravdu nevím, s kým bychom to dnes dělali, když je zde jakákoliv technika, z důvodu ochrany přírody zakázaná. Speciální polyethylenové potrubí, které bylo vyrobeno v Dánsku a které odolává vysokým tlakům a mrazu, jsme pak odzkoušeli stlačeným vzduchem na tlak 16 Atm a následně na stejný tlak vodou. Všem se nám ulevilo, potrubí tlak vydrželo. Teď už zbývá jen dokončit poslední úsek na vrcholu, u chaty, asi 60m dlouhý, který přivede vodu k budoucímu podzemnímu zásobníku. Bezvýkopovou metodou se ušetřil skoro milión korun a to nemluvím o trablech, které bychom měli hlavně s ochranáři a s Lesy ČR.

Druhá věc, která se podařila, jsou hlubinné vrty, které jsme díky příznivému počasí stihli provést navzdory kritickému nedostatku vody. Na jeden 100 metrový vrt je spotřeba 3-5m3 vody. Červenec skoro celý propršel, od té doby jsou vodní srážky na Lysé hluboko pod průměrem, a ten nepříznivý stav trvá doposud.

Zrekapitulujeme- li letošní přípravné práce tak dojdeme k objemu skoro 3 mil. staveb. prací. Je pravda, že kromě obrovské jámy tu toho není moc vidět (na rozdíl od sousedů, kterým se podařilo udělat spodní stavbu), ale i tak jsme moc spokojeni, protože jsme pomocí sponzorů a brigádníků udělali hodně práce a přitom jsme ušetřili téměř 2mil 200tis.Kč.
Velké díky všem, kteří nám nezištně pomohli !
Veřejná sbírka pokračuje, lidé posílají sms-ky a také peněžité dary na transparentní účet do Raiffeisebanky.transparentní účet do Raiffeisebanky. Prosím, při zasílání peněžitého daru na účet uveďte své jméno a adresu. Očekáváme také pomoc od Kraje, tak jak to bylo hejtmanem přislíbeno. Pokračuje rovněž propagační kampaň, požádali jsme o pomoc starosty měst a obcí v celém Moravskoslezském kraji.
Stovky lidí z regionu, z Polska, ze Slovenska, a dokonce z bývalé NDR (kteří sem kdysi hojně jezdili) si v posledních podzimních dnech užívali krásné výhledy z Lysé hory na Javorníky, na Malou a Velkou Fatru, Kubinské hole a Tatry, na severozápadní straně byly vidět Jeseníky. Inverze stlačila smog a emise dolů, ve výšce cca 800m už byl parádní výhled a relativně čistý vzduch, člověk se mohl zhluboka nadechnout.

Celosvětová hospodářská krize nám dělá starosti, budou se hůře zajišťovat sponzorské dary a příspěvky na program revitalizace na Lysé hoře. Doufejme, že složitá hospodářská situace a finanční krize u nás a v Unii se brzy vyřeší, abychom se mohli i v údolí zhluboka nadechnout a vše se vrátilo do normálních kolejí, k prosperitě a lepší perspektivě.

Přeji klidné vánoční svátky.

Jiří Stejskalík
ved. techn. sekce KČT

Diskusní fórum čtenářů
(prozatím 5 názorů)

17.01.2012 v 09:00Vladana

Petře, máme podobnou zkušenost.Obsluha v té spodní dřevěné hospůdce je fakt protivná :-) Raději si nosíme čaj v termosce a sváču s sebou.Nebudu někomu platit a mít pocit, že obtěžuji..

25.12.2011 v 18:52Vašek

Je to bomba, konečně se jede podle nového myšlení. Super.

23.12.2011 v 13:43Petr

Už ať ta nová chata stojí.Dneska ta baba v prašivce byla tak protivná a drzá, že jsme si místo jídla dali raději odchod.A't jdou do řiti s takovýma službama..

19.12.2011 v 13:28Tomáš Jurošek

Zatahování nového potrubí do původního je už běžnou věci i u nás, jen se o tom moc neví. Každopádně VELKÁ gratulace, že se to povedlo. Nedokážu si představit rozkopaný svah a už vůbec ne dělníky s krumpáči (nejspíš uvázaných na lanech o strom) :-)

ať se VEDE!!

13.12.2011 v 07:18Vláďa Ondruch

Chtěl bych pogratulovat KČT k "husarskému kousku" - opravě vododovodního potrubí z Velkých větrů. Úpřimně jsem moc šancí nedával, vždyť zatáhnout do staré ocelové trubky (pokládané okolo roku 1932) novou plastovou trubku se mi zdálo nemožné. Určitě tím ušetřili neskutečné množství peněz. Kopat ručně nové potrubí v náročném terénu s takovým převýšením by byla opravdu chuťovka ;-)